Watch CBSN Live

AP: Election hackers pursued reporters in Russia, United States

PARIS -- Russian hackers pursued journalists with the same gusto as when they went after U.S. politicians and intelligence figures, an Associated Press investigation has found.

The espionage group known as Fancy Bear tried to break into Gmail inboxes of at least 200 reporters, publishers and bloggers as early as mid-2014 and as recently as a few months ago, according to an analysis of data supplied by the cybersecurity firm Secureworks and interviews with more than 40 journalists. The list provides a kind of map of the media outlets that regularly draw the Kremlin's ire.

"These are journalists that bother them," said Natalia Gevorkyan, a Russian columnist who reviewed the data. Gevorkyan, the author of a book on Russian intelligence, said the hacking campaign appeared geared to collecting private emails, "which they can use as leverage for later."

Russians hack WADA 02:04

The list provides new evidence for the U.S. intelligence community's conclusion that Fancy Bear - which Secureworks calls Iron Twilight - acted on behalf of the Russian government when it intervened in the U.S. presidential election, a charge the Kremlin denies. It also provides a kind of Who's Who of Russia reporting and independent journalism, covering Washington, Moscow, Ukraine, the Baltics and elsewhere in the post-Soviet sphere. The hackers pursued more journalists than any other group of targets identified by the AP, except for diplomatic personnel and U.S. Democrats.

The list includes roughly 50 foreign correspondents based in Moscow or Russian reporters ranging from bloggers in provincial cities to high-profile Moscow television stars like Ksenia Sobchak, who is mounting a longshot bid for the presidency. The former New York Times Moscow bureau chief, Ellen Barry, was among the targets. Fancy Bear tried to send phishing emails to roughly 50 of Barry's colleagues at The Times in late 2014, according to two people familiar with the matter. They spoke on condition of anonymity because the information was meant to be confidential. The Times confirmed in a brief statement that its employees received the malicious messages but declined to comment further.

The reactions of those caught up in the spying campaign varied from anxiety to indifference to validation.

-"Jesus," said Maria Titizian, an Armenian journalist.

-"I'm under hacker attack every week. Or every other week," said Demyan Kudryavtsev, the owner of the respected Russian business newspaper Vedomosti.

-"I'm very proud to hear that," said Jamie Kirchick, a visiting fellow at the Brookings Institution, who has often been critical of the Kremlin.

Many Russian journalists who were targeted by the hackers said they had long been taking extra security measures, locking their online accounts down with second passwords and relying on encrypted messaging apps. Fancy Bear target Ekaterina Vinokurova even said she routinely deleted her own emails.

"I understand that my accounts may be hacked at any time," she said in a telephone interview. "I'm ready for them."

It's not just who the hackers tried to spy on that suggests the Russian government was involved. It's also when.

Titizian, the Armenian journalist, immediately found significance in the date she was targeted: June 26, 2015.

"It was Electric Yerevan," she said, referring to protests over rising energy bills that she covered. The protests rocked Armenia's capital that summer and were initially seen by some in Moscow as a threat to Russian influence.

Titizian said her outspoken criticism of the Kremlin's "colonial attitude" toward Armenia could have made her a target.

Eliot Higgins, whose open source journalism site Bellingcat was repeatedly targeted by Fancy Bear beginning in early 2015, said the phishing attempts seemed to begin "once we started really making strong statements about MH17," the Malaysian airliner shot out of the sky over eastern Ukraine. Bellingcat played a key role in marshaling the evidence that the plane was destroyed by a Russian missile, Moscow's denials notwithstanding.

The clearest timing may be that of writer Adrian Chen, who has often covered the darker reaches of the internet.

On June 2, 2015, Chen published a prescient expose of the Internet Research Agency, the Russian "troll factory" that won fresh infamy in October over revelations that it had manufactured make-believe Americans to pollute social media with partisan rhetoric ahead of the 2016 election.

Eight days after Chen published his big story, Fancy Bear tried to break into his account.

Chen said he wasn't worried for himself. But he sympathized with the hurt and humiliation that leaks can visit on their victims.

"I've covered a lot of these leaks," he said. "I've seen what they could do."

View CBS News In
CBS News App Open
Chrome Safari Continue
Be the first to know
Get browser notifications for breaking news, live events, and exclusive reporting.