Watch CBSN Live

Cain camp admits false claim about reporter

10/30/11--Washington, DC--Republican frontrunner Herman Cain on "Face the Nation" October 30, 2011. CBS News Photo by Chris Usher CBS News Photo by Chris Usher

Herman Cain campaign manager Mark Block was not telling the truth when he claimed on Fox News that one of the women accusing Cain of sexual harassment is the mother of a reporter at the news outlet that broke the story, the Cain campaign acknowledged Wednesday. 

After noting Tuesday night that "Karen Kraushaar had come out as one of the women" who accused Cain, Block told Sean Hannity that "we've come to find out that her son works at Politico," the news site that first broke the harassment allegations.

Asked by Hannity if Block had "confirmed that," Block (pictured at left) responded, "we confirmed that he does indeed work at Politico, and that's his mother, yes." 

Block's comment was inaccurate on multiple levels. First off, the reporter to whom he was referring, Josh Kraushaar, is a former Politico reporter; he has worked at National Journal since 2010. Second - and most importantly - he isn't Karen Kraushaar's son. And third, Block doesn't appear to have tried very hard to verify his claim despite his statement that he had "confirmed" it.

On the National Journal website, Josh Kraushaar wrote Wednesday that he had responded to multiple inquiries Tuesday explaining that he is not related to Karen Kraushaar, and also put the information out in a Tweet. No one from the Cain campaign, he said, contacted him before Block went on the air. 

"Despite that, Block proceeded to go on Sean Hannity's Fox News show to proclaim that I was Karen Kraushaar's son and to suggest I was one of the people who leaked the story," wrote Josh Kraushaar.

Earlier today, the Cain campaign came clean, saying in an email to a number of media outlets that "Based upon information available at the time of Mr. Block's Tuesday night interview on Fox News, the campaign was led to believe that Mr. Josh Kraushaar, currently with the National Journal and a former employee of Politico, was the son of Karen Kraushaar. Mr. Josh Kraushaar is in fact, not related to Ms. Karen Kraushaar."

According to a Tweet from National Journal Communications Director Taylor West, Fox told National Journal that it plans to correct Block's claim on the air Wednesday evening.

Block, who seen last month smoking in a Cain web adthat went viral, claimed last week that Rick Perry's campaign had leaked the story to Politico - before subsequently walking that claim back.

Block is also at the center of questions as to whether a corporation he co-founded called Prosperity USA illegally paid expenses for Cain's presidential campaign in its early going.

Influential conservative blogger Ed Morrissey of Hot Air wrote Wednesday morning that Block needs to step down.

"If he's not gone by tomorrow, no one will take this campaign seriously again -- nor should they," wrote Morrissey .

View CBS News In