November 13, 2007 10:30 AM
- Text
Three Diet Keys To Reducing Dementia
- Adele's Grammy Comeback After Vocal Cord Surgery
- Treating Sleep Apnea in Kids Improves Behavior, Quality of Life
- Chemo May Not Harm Unborn Baby
- C-Sections Not Always Best for Small Babies
- CDC: Doctors Increasingly Prescribe Exercise
- Osteoporosis Medication Linked to Unusual Thigh Fractures
- More from WebMD »
Fish oils, flaxseed oil, nuts, Omega-3 fatty acids are critical for the body to maintain its functioning (CBS/The Early Show)
(WebMD)
A new French diet hit the headlines today, and it's more about saving your brain than whittling your waistline.
French scientists have spotted three dietary staples of seniors who avoid dementia :
Those habits may make Alzheimer's disease and other types of dementia less likely, the researchers report in tomorrow's edition of Neurology.
They studied some 8,000 people aged 65 and over in three French towns -Bordeaux, Dijon, and Montpelier - for four years.
The goal: See if what people eat is in sync with their dementia risk.
Diet and Dementia
At the study's start, participants took dementia tests and completed dietary surveys. None had dementia at the time.
Participants took dementia tests at least once more over the next four years. Those tests show 281 new cases of dementia.
Most of those cases were Alzheimer's disease, the most common type of dementia in elders.
Diet and dementia data lined up in three key patterns:
Fruits & veggies: Dementia was 28 percent less common among people who reported eating fruits and vegetables daily.
Fish: Dementia was 40 percent less common among fish eaters without the ApoE4 Alzheimer's gene glitch, compared with their peers who don't eat fish.
Fats: People who regularly consumed fats rich in omega-3 fatty acids were less likely than people who skimped on those oils to develop dementia during the study.
The balance of omega-3 fatty acids and omega-6 fatty acids also mattered.
Favoring fats rich in omega-6 fatty oils such as sunflower oil and grape seed oil was linked to greater dementia risk unless people also ate fish or other dietary sources of omega-3 fatty acids.
The findings held when the researchers considered other risk factors.
But the study doesn't promise that diet makes or breaks dementia risk. Observational studies such as this one don't prove cause and effect.
By Miranda Hitti
Reviewed by Louise Chang
©2005-2006 WebMD, Inc. All rights reserved
French scientists have spotted three dietary staples of seniors who avoid dementia :
- Eating fish at least once a week
- Eating fruits and vegetables (raw or cooked) daily
- Using fats such as walnut oil, soy oil, or colza oil (related to canola oil)
Those habits may make Alzheimer's disease and other types of dementia less likely, the researchers report in tomorrow's edition of Neurology.
They studied some 8,000 people aged 65 and over in three French towns -Bordeaux, Dijon, and Montpelier - for four years.
The goal: See if what people eat is in sync with their dementia risk.
Diet and Dementia
At the study's start, participants took dementia tests and completed dietary surveys. None had dementia at the time.
Participants took dementia tests at least once more over the next four years. Those tests show 281 new cases of dementia.
Most of those cases were Alzheimer's disease, the most common type of dementia in elders.
Diet and dementia data lined up in three key patterns:
Fruits & veggies: Dementia was 28 percent less common among people who reported eating fruits and vegetables daily.
Fish: Dementia was 40 percent less common among fish eaters without the ApoE4 Alzheimer's gene glitch, compared with their peers who don't eat fish.
Fats: People who regularly consumed fats rich in omega-3 fatty acids were less likely than people who skimped on those oils to develop dementia during the study.
The balance of omega-3 fatty acids and omega-6 fatty acids also mattered.
Favoring fats rich in omega-6 fatty oils such as sunflower oil and grape seed oil was linked to greater dementia risk unless people also ate fish or other dietary sources of omega-3 fatty acids.
The findings held when the researchers considered other risk factors.
But the study doesn't promise that diet makes or breaks dementia risk. Observational studies such as this one don't prove cause and effect.
By Miranda Hitti
Reviewed by Louise Chang
©2005-2006 WebMD, Inc. All rights reserved
Popular Now in Health
- Norovirus outbreak hits Rider University in N.J
- Chinese mom gives birth to 15-pound baby
- America's sodium problem: Not from salty snacks?
- Cancer drug reverses Alzheimer's in mice: Study
- Electric shocks to brain may boost memory: Study
- Caffeine inhalers - the next club drug?
- Marijuana-smoking motorists twice as likely to crash
- America's pets also have an obesity epidemic
- Measles patient at Super Bowl prompts health alert
- Skin cancer self-exam: What to look for (PHOTOS)
- Drinking soda raises risk for asthma, COPD: Study
- STD rates rise among elderly: Why?
- Things You Didn't Know About Your Penis
- Scottish twins, 102, are world's oldest: Guinness
- PICTURES: 15 Shocking Sexual Fetishes
- Dr. Liar? Study finds dishonest docs common
- Woman spotlights uterus didelphys on talk show
Latest CBS News Headlines
on Facebook
on CBS News
- Dollar and precious metals at a glance
- Ga., SC governors meet quietly on stalled port
- Feds slap CA utility for San Onofre ammonia leak
- Rio police go on strike a week before Carnival
on Facebook
- Adele sings a cappella for Anderson Cooper
- Josh Powell had "incestuous" images on his home computer, authorities say
- Adele sings a cappella for Anderson Cooper
on CBS News






